Tuesday, January 3, 2012

Hadiah buat Sir Alex?


Man United berpeluang memintas Man City diawal tahun baru 2012 ketika menerima kunjungan pasukan corot, Blackburn Rovers. Ternyata line-up yang disenaraikan sangat mengejutkan.

De Gea
Valencia, Jones, Carrick, Evra ©
Nani, Rafael, Park Ji Sung, Welbeck
Berbatov, Hernandez

Sub : Lindegaard, Fryers, Cole, Pogba, Anderson, Keane, Diouf

United mengharapkan Rafael & Park mampu menggerakkan jentera United dari tengah tetapi ternyata tak menjadi. Ketiadaan Rooney, Evans mahupun Gibson walaupun dibangku simpanan agak pelik. Separuh masa pertama United ketinggalan 1-0 sebelum Blackburn menggandakan jaringan melalui Yakubu. Ternyata barisan pertahanan sukar membendung permainan fizikal pemain Blackburn. Jones sendiri yang merupakan pemain pertahanan dilihat tidak bersedia dari segi `mental pemain pertahanan`.Mungkin inilah masalahnya bilamana seringkali bermain diposisi lain. Agak kucar-kacir benteng dimana Carrick yang lebih dilihat bertindak sebagai `sweeper/last man`. Carrick yang mempunyai kekurangan dari segi fizikal sukar bertindak dengan berkesan. Evra & Jones seringkali meninggalkan posisi pertahanan. Malah Evra terlalu kerap melepaskan bola dengan hantaran yang tidak sampai kepada rakan. Hernandez langsung tidak berfungsi & dikeluarkan dengan memasukkan Anderson pada separuh masa kedua. Kemasukan Ando memberi sedikit nafas buat United bilamana mampu merapatkan kedudukan 2-2 melalui Berbatov.

Valencia terus bermain cemerlang manakala Rafael yang aku cukup risau tidak menghampakan walaupun tidak berfungsi ketika diposisi tengah. Valencia & Rafael masing2 berperanan bagi menyumbang jaringan yang dilakukan oleh Berbatov. Nani kali ini tidak menjadi dimana seringkali bertindak melakukan hantaran serta percubaan liar. Dikala Blackburn menerima sepakan sudut, De Gea pula melakukan kesilapan apabila gagal mengeluarkan bola tinggi yang membolehkan pemain lawan meletakkan bola didalam gawang.

Secara kesuluruhannya, United tewas gara2 line-up yang kucar kacir serta lawan menfaatkan peluang & kelemahan United. United gagal memberikan hadiah kemenangan ketika ulang tahun 70 tahun SAF. Manakala 3 trio yang tidak disenaraikan pada perlawanan tersebut dikatakan tidak menunjukkan prestasi yang baik ketika latihan. Rooney dikenakan denda seminggu gaji & diketepikan ketika United tewas pada perlawanan itu. Mereka dikatakan menghadiri makan malam bersama pasangan masing2 sehingga menjejaskan tumpuan ketika latihan pada keesokkannya.

Keputusan penuh :

United 2 - 3 Blackburn Rovers
- Yakubu (16` & 51`)
- Berbatov (52` & 62`)
- Henley (80`)

Dalam perkembangan lain, Federico Macheda telah melengkapkan perpindahan (pinjaman) ke Loftus Road bersama QPR. Kiko dikatakan meminta pandangan Rio yang mana adiknya Anton adalah pemain QPR. Mujur City juga tewas 0-1 kepada Sunderland.

No comments:

Post a Comment