Tuesday, August 9, 2011

Who needs Sneijder when we got Cleverley


Perlukah United diperkuatkan dengan pembelian Wesley Sneijder?Atau United sudah ada jawapannya, iaitu Tom Cleverley…sebenarnya United lebih perlukan `ball winner` atau dalam kata lain posisi DM. Selepas Roy Keane & Owen Hargreaves, United ketandusan pemain yang mengisi tugas ini.

Mungkin betui United xperlu cari DM semata2 nak atasi corak permainan lawan seperti Barcelona yg kita tgk dalam 2 aksi final UCL. Cuma kita juga perlu ingat bila kali terakhir United menewaskan Barca dlm game competitive?…iaitu ketika United muncul Juara UCL 2008. Keputusan seri 0-0 di Nou Camp & menang 1-0 di OT hasil jaringan Scholes. Masa tu United mempunyai Owen Hargreaves yg beraksi pada prestasi terbaiknya sebelum rentetan kecederaan yg memaksanya meninggalkan OT. Mujur Barca bukan seteru liga BPL. Namun untuk menjadi pasukan yg terbaik, barisan kemungkinan yg ada haruslah bersedia dari segala aspek terutamanya United yg membariskan line-up mengikut lawan yg bakal ditentang. Jelasnya dalam dua edisi AKHIR United ternyata tidak mempunyai jawapan utk mengatasi Barcelona. Andai kata sekali lagi United ditemukan dalam mana2 peringkat UCL, mungkin kita boleh melihat sekali lagi bagaimana perlunya posisi DM sebagai salah satu taktikal permainan. Pasti akan kecewa jika ianya berulang lagi. Itu harus menjadi `football lesson` buat United & SAF sendiri...

W/bagaimanapun, mungkin juga ada benarnya dengan pembelian Jones, setidak2nya United mempunyai potensi untuk posisi tersebut. Namun, naturally, dia bukanlah DM & dia sendiri lebih prefer sebagai CD. Pertemuan dengan Arsenal sekurang2nya boleh dijadikan kayu ukur atau idea disebabkan corak permainan yang hampir sama kecuali faktor pengalaman, konsistensi, mental & kecederaan yg membataskan aksi terbaik Arsenal. Dengan barisan tengah United yang masih lagi ramai, aku rasa sukar untuk kita melihat mana2 pemain akan menjadi pilihan utama. LINE-UP mengikut siapa LAWANnya….apa pun, aku yakin United akan bertambah baik dengan prospek sekarang & akan datang….

Smalling memberi jawapan atas kehilangan O`Shea dimana dia mampu bermain utk posisi full back & centre back…setidak2nya jawpaan kepada da Silva brothers yg agak `fragile`…hehhe…Evans juga sekarang diberi roll sebagai full back kiri…mungkin salah satu pilihan yg akan membantu pasukan anadai pemain utama cedera…bahagian sayap nampak semakin mantap dengan pilihan yang pelbagai iaitu Nani, Young, Park Ji Sung, Valencia, Welbeck & Cleverley sendiri..Giggs juga mungkin adakalanya boleh lagi diturunkan ke posisi sayap mengikut game tertentu w/pun kini lebih kerap bertindak dari tengah. Obertan bakal mengangkat kaki menuruti rakan2 dari France ke NU. Dilema sekarang ialah Gibson & Kuszczak yg masih belum dijual. Nasib Macheda & Diouf juga masih samar2. Berbatov mungkin akan dijual jika PSG mengemukan bidaan.

Secara umumnya, aku rasa barisan United cukup mantap jika pemain2 ini menjadi pertaruhan dlm edisi 2011/12 utk pemburuan kejuaraan ke-20 liga :

GK : de Gea, Lindegaard, Amos, Gollini
DEF : Vidic, Ferdinand, Rafael, Evra, Smalling, Jones, Fabio, Evans
MID : Anderson, Carrick, Cleverley, Fletcher, Valencia, Nani, Young, PJS, Giggs
FW : Rooney, Hernandez, Owen, Berbatov, Welbeck

Out : Kuszczak, Gibson, Obertan, Macheda, Diouf

No comments:

Post a Comment