Tuesday, November 29, 2011

United bergelut mencari rentak sendiri

Selepas tewas dengan kekalahan besar kepada pasukan tetangga, Man City dalam aksi liga perdana, United terus dilihat bergelut dalam mencari semula sentuhan cemerlang. Selepas menewaskan Norwich 2-0 pada Oktober lalu, United dilihat hilang sentuhan gol dimana dalam setiap perlawanan selepas itu, United hanya menjaringkan satu gol bagi setiap perlawanan dengan bolos 8 kali (GF 6, GA 8) dalam 6 perlawnan terakhir (DLWWWD).

Jika dilihat pemain2 yang diturunkan, masalah kini tertumpu pada bahagian tengah dan serangan setelah bahagian pertahanan dilihat semakin baik beraksi. Bahagian tengah mempunyai masalah kecederaan & kecergasan pemain2 seperti Anderson (knee - Feb) & Cleverley (ankle - Dec) manakala Fletcher, Gibson, Giggs, PJS akan bersaing untuk bergandingan dengan Carrick yang sekarang ini mempamerkan aksi yang semakin mantap. Namun persembahan yang dipamerkan sebenarnya agak meragukan & kurang konsisten lebih2 lagi bila gagal dibantu oleh barisan sayap iaitu Nani, Young & Valencia. Pemain sayap kini paling kurang efektif berbanding persembahan2 awal musim yang lalu. Nani & Young prestasi mereka turun naik. Dalam pertemuan baru2 ini, Young mempersia2kan terlalu banyak peluang untuk mencipta jaringan. Valencia pula dilihat masih belum mampu kembali kepada prestasi terbaiknya sebelum mengalami patah kaki pada musim yang lalu.

Barisan serangan juga sebenarnya agak goyah kerana United nampak seolah2 bergantung kepada Chicarito shj utk mencari jaringan padahal corak permainannya terlalu banyak bergantung kepada bagaimana bahagian tengah & sayap mencipta ruang & peluang. Rooney pula akhir2 ini lebih banyak membantu bahagian tengah utk menggerakkan pasukan sehingga meninggalkan ruang kosong diatas ketika menyerang & gagal memberi sokongan buat Chicharito secukupnya. Berbatov bukanlah alternatif dikala United ketandusan gol namun kelibatnya masih diperlukan teruatamanya utk mengawal bola & membuka ruang2 utk menyerang. Owen dilihat lebih tajam namun kelibatnya mungkin tidak akan dilihat sehingga sekurang2nya Januari nanti akibat kecederaan (thigh). Welbeck juga dibelenggu masalah kecederaan (hamstring) namun mungkin akan kembali dalam beberapa perlawanan lagi. Kiko pula telah kembali beraksi namun masih belum boleh diharapkan utk memberi impak yang besar.

United perlu segera bangkit dengan aksi yang lebih baik jika ingin merapatkan jurang dengan City sebelum tirai perpidahan Januati nanti dibuka. Awal pagi Khamis nanti United akan melayan Crystal Palace utk perlawanan Piala Carling & ini merupakan peluang & ruang yang terbaik utk membolehkan pemain2 yang sudah lama tidak beraksi mendaptkan kembali `match fitnest` & pemian muda utk menunjukkan kemampuan masing2 terutamanya Pogba, Fyers, Morrison, Keane & Thorpe.

Hujung minggu nanti pula, United akan berdepan dengan Aston Villa sebelum bertandang ke Basel utk merebut tempat ke pusingan kalah mati UCL. Dengan jadual perlawanan yang padat, kemungkinan barisan pemain juga akan bertukar ganti.

Crystal Palace (Carling Cup) :
Lindegaard, Smalling, Jones, Evans, Rafael, Valencia, Gibson, PJS, Young, Berbatov, Macheda
sub : Amos, Vidic, Fabio, Fletcher, Fyers, Pogba, Morrison, Diouf

Aston Villa (BPL) :
De Gea, Smalling, Vidic, Ferdinand, Evra, Nani, Fletcher, Carrick, Young, Rooney, Hernandez
sub : Lindegaard, Fabio, Jones, PJS, Valencia, Berbatov, Welbeck

FC Basel (UCL)
Lindegaard, Rafael, Vidic, Ferdinand, Evra, PJS, Carrick, Giggs, Young, Rooney, Hernandez
sub : De Gea, Jones, Evans, Nani, Valencia, Fletcher, Berbatov, Welbeck


Mengalami `thigh injury` & bakal diketepikan selama 6 minggu

Macheda kembali diturunkan

Valencia masih tercari-cari permainan terbaiknya bagi musim ini.

No comments:

Post a Comment