Thursday, December 8, 2011

Finalist UCL 2010 tersingkir

Selepas mencatatkan kemenangan tipis 1-0 keatas Aston Villa minggu lepas dalam BPL, United yang bertandang ke Basel memburu misi untuk melepasi peringkat kumpulan. Seri sudah memadai buat United untuk mengiringi Benfica yang muncul juara kumpulan.

Namun jangkaan itu meleset sama sekali!United yang dibarisi De Gea, Smalling, Vidic, Ferdinand, Evra, PJS, Jones, Giggs, Young, Nani & Rooney gagal bermain secara `United way`…walaupun penguasaan bola agak tinggi berbanding lawan, namun United dilihat tidak bersungguh atau dalam kata lain tiada `urgency` dalam memburu jaringan. Gerakan & hantaran yang dilakukan tidak begitu mengecewakan namun apa yang menjadi masalahnya ialah ketiadaan percubaan yang selama ini menjadi `trademark` gaya permainan United. Permainan pasukan United seringkali dikaitkan dengan corak menyerang yang bertali arus sebelum mencipta jaringan. Tetapi inilah sebenarnya maslah yang dihadapi oleh Man United dikala ini.

Jurang yang ditinggalkan oleh Paul Scholes dibahagian tengah diperlihatkan dengan jelas kebelakangan ini. Ini adalah kali kedua United disingkirkan dalam kejohanan pemburuan piala iaitu Carling Cup & pagi tadi Uefa Champion League. Sebenarnya bukanlah disebabkan United tidak melakukan pembelian pemain bagi menggantikan Scholes adalah punca segala kekalahan United. Namun soal kecederaan pemain akhir2 ini sememangnya menyumbang kearah ini. Selepas Scholes bersara, pemain2 seperti Fletcher, Carrick, Ando & Cleverley dilihat sebagai satu pilihan untuk mengurangkan jurang tersebut tetapi bila mereka tidak dapat diturunkan, maka masalah tersebut semakin parah. Agak malang buat United bila senarai pemain2 yang mengalami kecederaan semakin panjang.

Vidic dikatakan bakal diketepi untuk tempoh 4-9 bulan akibat ligamen lututnya putus. Ketiadaan Vidic nanti bakal mengundang masalah andai kata Ferdinand pula tidak cergas atau cedera. Smalling yang diturunkan sebagai bek kanan pagi tadi melakukan 2 kesilapan yang lantas dihukum dengan jaringan gol. Selepas berebut dengan Vidic & terjatuh, dia seharusnya segera bangun w/pun jelas pelanggaran tersebut tidaklah begitu serius.

Bahagian tengah antara Giggs & Jones walaupun berupaya menggerakkan pasukan, namun sekali lagi faktor tiada `urgency` dalam melancarkan serangan sebenarnya tidak langsung mengancam kubu Basel yang dibarisi oleh dua pertahanan tengah yang tinggi. Giggs cuba melakukan hantaran tinggi kedepan walaupun penyerang United adalah Rooney & Nani yang bukanlah begitu tinggi. Nani nampak berusaha sedaya upaya utk menembusi benteng lawan namun belum cukup baik untuk mendapatkan jaringan. Young pula begitu `ordinary` diperingkat Eropah. Nyata pengalamannya masih belum cukup utk mengatasi lawan diperingkat ini. Rooney nampak seolah2 tiada dalam permainan. Tiada kesungguhan ditunjukkan & kemungkinan diganggu oleh rayuannya utk layak bermain di Eropah bersama England nanti bakal didengar hari ini.

Secara mudahnya, United gagal bermain dengan corak yang dimainkan United selama ini. This is not United way. Kalau sebelum ini, selepas kehilangan Keane... United gagal melepasi peringkat kumpulan UCL musim berikutnya, kali ini United yang kehilangan Scoles juga menuruti jejak yang sama. Dari satu sudut, aku berpendapat alangkah lebih baiknya jika United boleh membiarkan Galati mengambil alih tempatnya dalam Europa League. United tidak pernah bermain dalam saingan ini & ianya adalah sesuatu yang asing yang bakal mengubah jadual permainan iaitu Khamis di Eropah & hanya akan bermain pada hari Ahad atau Isnin dalam BPL. United bakal menjadi pilihan pula dalam peringkat kalah mati 32 pasukan. Buat masa ini, dengan skuad yang ada kini United begitu sukar untuk memberi fokus dalam banyak kejohanan. Lebih baik hanya fokus kepada BPL manakala tugas utk Piala FA juga agak sukar selepas diundi bertemu City yang ketika ini mempunyai skuad yang besar & baik berbanding United yang semakin tempang akibat masalah kecederaan. Tersingkir dari UCL juga bakal memberi kesan besar dari sudut`financial` United.

Rating perlawanan dengan FC Basel :

De Gea (7)
Smalling (5), Vidic (6), Ferdinand (7), Evra (7)
PJS (6), Giggs (6), Jones (6), Young (5)
Nani (7.5), Rooney (5)

sub : Evans (6), Welbeck (6.5), Macheda (5)

Senarai kecederaan pemain2 United :

Vidic - lutut (4-9 bulan)
Berbatov - ankle
Hernandez - ankle (Jan/Feb)
Fabio - hamstring
Rafael - knock
Owen - thigh (Jan)
Ando - lutut (Feb)
Cleverley - ankle (Dis/Jan)
Fletcher (fitness problem)

Jika melihatkan senarai pemain yang `available`, maka tidak keterlaluan utk mengatakan bahawa jika United berhajat utk mencapai sekurang2 satu piala, sesuatu perlu dilakukan apabila `Transfer Window` dibuka Januari nanti. Barisan sedia ada kini semakin tempang bagi meneruskan saingan secara mantap bagi menyaingi jadual yang semakin padat.




Glory Glory Man United!

No comments:

Post a Comment